Sensorische Informatiewerwerking
SI-therapie richt zich op het begrijpen en behandelen van problemen in de sensorische informatieverwerking bij kinderen. Het zenuwstelsel van kinderen is in staat om sensorische informatie te integreren en te organiseren, waardoor ze effectief kunnen reageren op de omgeving.
Kinderen met sensorische uitdagingen kunnen echter moeite hebben met het verwerken en interpreteren van zintuigelijke prikkels, zoals geluiden, aanrakingen, bewegingen en visuele infomatie. Dit kan leiden tot problemen met aandacht, motoriek, gedrag en sociale interactie.
Wat doen we?
Bij de start van de therapie vindt er een intake gesprek plaats waar de hulpvraag verder verdiept zal worden. Vervolgens zal door middel van vragenlijsten, observaties en testen een sensorisch profiel opgesteld worden welke rekening houd met de individuele behoeftes en uitdagingen van het kind. Door middel van gerichte interventies wordt er een uniek behandelplan opgesteld om het kind en zijn omgeving effectief om te laten gaan met de prikkelverwerking.
Zelfregulatie
Veel kinderen met sensorische uitdagingen hebben moeite met het reguleren van hun emoties en gedrag. SI-therapie richt zich op het ontwikkelen van zelfregulatievaardigheden. Zeker jonge kinderen hebben hierbij de hulp nodig van ouders/
Omgevingsaanpassingen
Onze ergotherapeuten werken samen met ouders, leerkrachten en andere zorgverleners om de omgeving van het kind aan te passen en te optimaliseren. Door aanpassingen te maken thuis en op school lukt het een kind vaak beter om te gaan met zintuigelijke prikkels.